تلفن تماس : 0973 120 0917

با استفاده از سوئیچ قفل خودرو، موتور خودرو روشن و خاموش می شود. محل استارتر معمولا در کنار غربیلک فرمان خودرو و سمت راست آن قرار گرفته است. این سوئیچ معمولا دارای چهار حالت Lock, Acc, On, Start می باشد.
قرار گرفتن سوئیچ قفل خودرو در هر کدام از این وضعیت ها کارکردی دارد که در ذیل به تفصیل به آن پرداخته ایم.

حالت های مختلف قرارگیری سوئیچ
حالت اول سوئیچ قفل خودرو روی LOCK یا همان قفل می باشد که با قرار دادن سوئیچ در این وضعیت علاوه بر اینکه موتور خاموش می باشد فرمان نیز قفل است، یعنی فرمان نمی چرخد. این حالت تنها حالتی است که می توان سوئیچ را خارج کرد.
حالت دوم سوئیچ قفل خودرو روی ACC  یا حالت تجهیزات جانبی است که با قرار دادن سوئیچ در این وضعیت می توان از رادیو و غیره استفاده کرد.
حالت سوم سوئیچ قفل خودرو روی ON یا روشن است. با قرار گرفتن سوئیچ در این وضعیت سیستم های الکترونیکی خوردو روشن می شوند اما موتور خودرو همچنان خاموش خواهد ماند. پس منظور از ON بودن، روشن بودن مدارات الکتریکی خودرو است.
حالت چهارم سوئیچ قفل خودرو هم روی START یا شروع به کار است. با قرار دادن سوئیچ در این وضعیت موتور روشن می شود. بعد از روشن شدن موتور و برداشتن دست از روی سوئیچ، به طور خودکار به حالت ON  برخواهد گشت.
علت قفل شدن سوئیچ ماشین در چیست؟
آیا تا به این لحظه برای شما پیش آمده است که سوئیچ قفل خودرو در داخل استارت خودرو گیر کند؟ دلایل زیادی سبب این مشکل می شوند، از یک نقص کوچک نظیر قفل شدن فرمان خودرو، خاموش نشدن خودرو به صورت کامل یا قرار نگرفتن دنده در حالت خلاص گرفته تا مشکلات جدی در سیلندر سوئیچ خودرو می توانند سبب وجود این مشکل شوند. این اتفاق ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید، بعضی از راننده ها در چنین وضعیتی دچار دستپاچگی می شوند و به سرعت با کلید ساز یا مکانیک خودرو تماس حاصل می کنند. در چنین مواقعی بهتر است خونسردی خود را حفظ و راه کار های ارائه شده در ادامه این مطلب را مطالعه کنید، اگر بعد از امتحان کردن این موارد همچنان مشکل شما رفع نشد، بهتر است با کلید ساز یا مکانیک خود تماس حاصل فرمایید.

پرتکرار ترین دلیل گیر کردن سوئیچ قفل خودرو
همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، سوئیچ قفل خودرو تنها در حالتی که روی وضعیت Lock قرار داشته باشد، امکان خروج دارد، هر وقت که ماشین تان را خاموش می کنید باید سوئیچ را در این وضعیت قرار دهید، هر وضعیت دیگری به مثابه روشن بودن خودرو فرض می شود و امکان خروج سوئیچ نیست.
ممکن است که تصور کنید، این حالت پیش نمی آید ولی مطمئن باشید که این اتفاق هم گاهی می افتد. رانندگان بسیاری صرف فراموش کردن اینکه سوئیچ شان را تا انتها نچرخانده اند، در این وضعیت قرار گرفته اند. پس قبل از دستپاچه شدن، اطمینان حاصل کنید که سوئیچ در موقعیت Lock قرار دارد.

هنگام گیر کردن سوئیچ در خودرو چه کار کنیم؟
دلایل قفل شدن سوئیچ قفل خودرو در بالا ذکر شده است، در هنگام گیر کردن سوئیچ بهتر است چک کنیم که موارد ذکر شده در بالا اتفاق نیافتاده باشند، یعنی خودرو باید در حالت پارک با دنده خلاص قرار داشته باشد در غیر اینصورت سوئیچ در داخل قفل گیر می کند.
همچنین باید بدانید که یکی از عوامل گیر کردن سوئیچ خودرو، قفل شدن فرمان خودرو است. در این وضعیت با تکان دادن فرمان به سمت چپ و راست می توان مشکل را حل کرد و سوئیچ به راحتی در می آید، این مکانیزم حالت ایمنی دارد و برای این است که از حرکت خودرو تا زمانی که وضعیت START نداریم جلوگیری کند، همچنین باعث این می شود که اگر سوئیچ اشتباهی وارد استارتر خودرو کنید، خودرو روشن نشود.
همچنین ممکن است که استارتر خودرو گرد و غبار گرفته باشد که در این حالت میتوان از اسپری روان کننده WD40 استفاده کرد. از اسپری WD40 می توان برای روان کاری سوراخ کلید، جرم زدایی و رفع گرد و غبار و زنگ زدگی از روی بقیه قطعات فلزی خودرو نیز استفاده کرد.

شکستن سوئیچ قفل خودرو
بدترین حالت ممکن، وقتی است که سوئیچ قفل خودرو در داخل استارتر شکسته باشد، در این حالت باید نسبت به خروج سوئیچ شکسته شده از داخل قفل اقدام کنید. شکستن سوئیچ در داخل قفل خودرو می تواند دردسر هایی به وجود بیاورد، شکسته شدن سوئیچ در حالت خاموش خیلی بهتر است چرا که اگر در حالت روشن و در حرکت، سوئیچ بشکند ممکن است باعث تصادف شود.
در این حالت و همچنین در هنگام گیر کردن سوئیچ، باید از سلامت باتری خودرو هم اطمینان حاصل کنید زیرا که در خودرو های امروزی برای رعایت موارد امنیتی از بیرون آمدن سوئیچ در هنگامی که برق کافی به کامپیوتر خودرو نمی رسد جلوگیری می شود.

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز- خیابان همت شمالی، کوچه 9 ، جنب نانوایی

شماره تماس :  09171200973

شماره تماس :  09901200973

شماره تماس :  07136318005

ایمیل : info[at]kelidonline[dot]com